Wanneer de einddatum van hun leasingcontract in zicht komt, beseffen veel bestuurders plots dat ze nog het een en het ander in orde moeten brengen. Dat is perfect normaal: de meeste mensen zijn gedurende de looptijd van het leasecontract niet echt bezig met de verschillende formaliteiten waaraan ze bij het inleveren van de wagen moeten voldoen.
Toch is deze ‘inname’ een belangrijk moment, waarop Arval en uw werkgever het contract van uw voertuig beëindigen. We zetten daarom in dit artikel de belangrijkste zaken waar u rekening mee moet houden voor u op een rijtje.
- Hoe dient u uw wagen in te leveren?
Om een kwalitatieve inspectie mogelijk te maken, moet uw wagen in de eerste plaats natuurlijk proper zijn, zowel aan de binnen- als de buitenkant. Dat houdt in dat u best naar de carwash gaat, vlekken verwijdert of laat verwijderen en uw wagen stofzuigt.
Vergeet ook niet alle officiële documenten, sleutels (én reservesleutel(s)!) en originele opties en accessoires (zoals laadkabels, hoedenplak en brandblusser) in de auto te laten of mee af te geven.
Tot slot reset u best ook het entertainment- en infotainmentsysteem van uw wagen, zodat uw persoonlijke gegevens, uw gps-historiek en bluetoothverbindingen worden gewist.
- Inspectie
Wanneer u uw wagen inlevert, wordt hij geïnspecteerd op eventuele schade. U kan steeds kiezen om bij deze inspectie aanwezig te zijn, afhankelijk van de inleveroptie die u kiest (zie verder).
Het is natuurlijk logisch dat uw voertuig enkele jaren gebruikt werd, en dus niet meer als nieuw kan worden beschouwd. Maak er alvast een gewoonte aan om steeds elk ongeval – hoe klein ook – tijdens de duur van uw contract aan te geven en (na akkoord van Arval) te laten herstellen.
Wil u niet voor verrassingen komen te staan? Raadpleeg dan zeker de Renta-richtlijnen om aanvaardbare van niet-aanvaardbare schade te onderscheiden, maar ook onze waardebepaling van de schadekosten die elk jaar wordt bijgewerkt. In deze handige tarievenlijst (ook beschikbaar via My Arval!) vindt u elke mogelijke bijkomende kost (en de waarde ervan) bij inlevering terug.
Overweeg ook om uw voertuig vooraf zelf al eens te inspecteren. En bekijk zeker uw bumpers, velgen, deuren, vleugels en kofferdeksel eens van dichtbij, dat zijn de onderdelen waar we bij Arval het vaakst ongedetecteerde schadegevallen tegenkomen.
Wenst u zelf bij de inspectie aanwezig te zijn? Dat kan zeker, door het kiezen van de remote inleveroptie waarover u hieronder meer uitleg vindt.
- Verschillende inleveropties
Bij Arval kennen we twee verschillende inleveropties: classic en remote. U mag vrij tussen deze opties kiezen.
- Classic
U of uw wagenparkverantwoordelijke informeert ons minstens vijf werkdagen vooraf over de dag, het uur en de locatie (bij u thuis, op kantoor of bij een garage) waar uw voertuig opgehaald kan worden. Dit is een vanaf-datum, wat betekent dat we afhankelijk van onze planning de wagen vanaf dat moment kunnen komen ophalen. Het definitieve moment van ophaling bepalen we dan samen met u en onze partners. De inspectie gebeurt bij onze partner Belcar.
- Remote
U of uw wagenparkverantwoordelijke informeert ons minstens vijf werkdagen vooraf over de dag, het uur en de locatie (op kantoor of bij een garage) waar het voertuig opgehaald kan worden. Onze partner Belcar contacteert u nadien om een afspraak vast te leggen om de staat van de wagen vast te stellen en het transport te regelen.
Deze controle zal dus plaatsvinden in uw aanwezigheid, en u zal op dit moment ook een ‘Car Condition Report’ ondertekenen. Dit verslag is dan meteen bindend. De definitieve inspectie van het voertuig wordt daarna uitgevoerd in de professionele omgeving van onze operationele partner.
- Facturatie
Na de inspectie wordt door onze externe partner een gedetailleerd inspectieverslag opgemaakt, dat we u vragen ons ondertekend terug te bezorgen. Op basis van dit document maken we de eindafrekening, die we uw werkgever (of wagenparkverantwoordelijke) bezorgen. Na betaling van deze factuur is uw leasingcontract definitief afgerond.
- Uw wagen overkopen?
Wenst u uw wagen na afloop van uw contract aan te kopen voor uzelf, uw partner, een vriend(in), collega, buur …? Dat kan, en juichen we ook toe. Als bestuurder kent u de kilometerstand, de onderhoudshistoriek en weet u hoe u ermee gereden hebt. Neem hiervoor tijdig (en bij voorkeur minimum vier weken voor inlevering) contact op met ons B2C Remarketing-team via het onderstaande formulier, 02 240 01 99 of usedcar@arval.be.