FAQ
Hoe werkt Operationele Leasing bij Arval?
- Een wagen naar keuze
- Onbeperkt aantal zomer- en winterbanden
- Europese pechverhelping
- Een volledig verzekeringspakket (optioneel)
- Vervangwagen
- Verkeersbelasting
Uw maandelijkse leaseprijs hangt af van:
- de gekozen wagen + opties
- het jaarlijks aantal kilometers dat u verwacht te rijden
- het aantal maanden dat u wenst te leasen
- eventuele verzekeringen
Iedereen die woonachtig is in België en beschikt over een definitief rijbewijs kan een Operationele Leasing-overeenkomst aangaan.
Dat is mogelijk. Vooraleer wij een contract afsluiten, voeren wij standaard een kredietcheck uit. Het is mogelijk dat hiervoor een negatief advies wordt uitgebracht. Het is in dat geval mogelijk om een tweede persoon uit te nodigen voor de kredietcheck, die voor u garant wil staan.
Ja, hiervoor kunt u langsgaan bij de betreffende merkdealer. Indien u uw favoriete wagen heeft gekozen, kunt u hiervoor een offerteaanvraag bij ons doen, via onze website, telefonisch op het nummer 02 724 04 00 of via e-mail naar retail@arval.be.
Bestelling
U kunt eenvoudig een offerte aanvragen via onze website. Indien de wagen die u zoekt niet beschikbaar is op onze website, kunt u steeds contact opnemen met ons op het nummer 02 724 04 00 of via e-mail naar retail@arval.be. Wij helpen u graag verder in uw zoektocht naar de ideale wagen.
Bezoek onze website of neem contact op met ons team van experten, telefonisch op het nummer 02 724 04 00 of via e-mail naar retail@arval.be. Wij helpen u graag in uw zoektocht naar een nieuwe wagen en kiezen samen met u de wagen die het best aansluit bij uw budget en wensen. Wij bezorgen u een offerte op maat en van zodra u akkoord bent met de offerte, voeren wij een solvabiliteitscheck uit, nadat u ons alle gevraagde financiële gegevens heeft bezorgd. Na de terugkoppeling ontvangt u de overeenkomst, die u ondertekent en ons terugstuurt. Hierna informeren wij u over de levertijd van uw wagen en nemen wij contact op met u om een afleverafspraak te maken.
De levertijd hangt af van de wagen die u besteld heeft. Indien u voor een stockwagen heeft gekozen, kan dit sneller gaan.
Afleveren en inleveren
Arval houdt contact met de dealer over de leverdatum en informeert u van zodra uw wagen klaarstaat.
Dat kan. U moet eerst toestemming vragen aan Arval. De accessoires mogen op het einde van het contract weer verwijderd worden, op voorwaarde dat u de wagen daarmee niet beschadigt.
Dan mag u uw oude wagen achterlaten bij de leverende dealer en dient u een afspraak in te plannen voor een remote inspectie in uw aanwezigheid. Neem contact op met ons Service Center op het nummer 02 240 01 99 of via servicecenter@arval.be om dit voor u te regelen.
U mag de wagen altijd inleveren op zomerbanden. Van 1 oktober tot en met 31 maart zijn winterbanden ook toegestaan. Indien u buiten deze periode de wagen op winterbanden inlevert, zijn hier kosten aan verbonden.
U moet de wagen schoon inleveren, samen met alle officiële documenten, accessoires en sleutels. U mag uw wagen altijd inleveren op zomerbanden. In de periode van 1 oktober tot en met 31 maart zijn winterbanden ook toegestaan. Een volle brandstoftank is niet noodzakelijk.
Bekeuringen
Nee, boetes zijn voor eigen rekening. Dat geldt ook voor de kosten van inbeslagname van uw wagen, bijvoorbeeld na een snelheidsovertreding. Mogelijke administratiekosten kunnen worden doorbelast. U kunt uw boetes ook in onze My Arval Mobile app raadplegen.
U kunt in hoger beroep gaan bij de instantie van waar de bekeuring afkomstig is. Hoe dit werkt, staat vermeld in de begeleidende brief die u ontvangt bij de bekeuring. Voor inhoudelijke vragen over de bekeuring, verwijzen wij u door naar de betreffende instantie. Zij helpen u graag verder.
Brandstof
De brandstof- en/of elektriciteitskosten en AdBlue* zijn voor rekening van de bestuurders of van het bedrijf, zoals contractueel overeengekomen. Het is ook mogelijk om een gratis tankkaart via Arval te verkrijgen, waarbij de tankkosten voor eigen rekening zijn. Een andere mogelijkheid is om de brandstofkosten in de leaseprijs te laten opnemen. Neem contact op met ons voor meer informatie.
*Indien voor uw wagen noodzakelijk.
Verzekeringen
Het is wettelijk verplicht om voor de wagen een Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering (BA) af te sluiten. Een rechtsbijstandsverzekering en een bestuurdersverzekering zijn optioneel. Indien u dat wenst, kunt u ook via Arval een BA-verzekering, rechtsbijstandsverzekering en bestuurdersverzekering afsluiten, in uw naam en voor uw rekening. Meer informatie over Arval als tussenverzekeringspersoon vindt u hier: www.arval.be/assurmifid
Naar het buitenland
Neem uw verzekeringsbewijs (voorheen 'groene kaart') en machtiging altijd mee. Beide documenten heeft u van Arval ontvangen en zitten in uw boordmap. Houd er rekening mee dat u een certificaat nodig heeft voor landen buiten de EU en het Schengengebied. U kan dit certificaat eenvoudig verkrijgen door de officiële aanvraag in te dienen via https://www.rentadrive.org/nl.
Bel Arval Assistance op het nummer +32 2 245 73 72 of uw eigen assistentie als er geen bijstand is opgenomen in uw contract, in geval van pech. U kan Arval Assistance ook rechtstreeks bellen via onze My Arval Mobile app.
Om stress te vermijden, slaat u best nu al het bijstandsnummer en het noodnummer op in uw telefoon: 112 (Europees noodnummer). Als u bijstand voor uw wagen in het buitenland nodig heeft, vraag dan aan de garagehouder om contact op te nemen met de Arval-entiteit van het land waar u zich bevindt om de facturatie te regelen. Arval neemt de kosten voor herstelling op zich en in de meeste gevallen moet u zelf niets voorschieten.
* Alle essentiële gegevens en documenten van uw wagen (volmacht die u autorisatie geeft om met de wagen te rijden en het verzekeringsbewijs (voorheen groene kaart) als u bent verzekerd door Arval)
* Andere documenten zoals uw rijbewijs of kentekenbewijs
* Een kaart met de servicepartners in de buurt
Download de 'My Arval Mobile' app, zo heeft u alle informatie over uw leasewagen bij de hand.
Onderhoud
Als het lampje brandt, kan u AdBlue* laten bijvullen in het tankstation of in de garage. De AdBlue kosten zijn voor rekening van de bestuurders of het bedrijf. Indien AdBlue in de garage wordt bijgevuld, zullen deze extra kosten worden aangerekend.
*Indien voor uw wagen noodzakelijk.
Wij vragen u natuurlijk zorgvuldig met de wagen om te gaan. Dat betekent dat u ervoor zorgt dat uw wagen op tijd een onderhoudsbeurt krijgt, dat u zelf regelmatig het oliepeil nakijkt en u de koelvloeistof en bandenspanning controleert. In het onderhoud- en instructieboekje vindt u alle belangrijke zaken die specifiek op uw wagen van toepassing zijn. De meeste wagens geven een melding op hun boordcomputer indien het tijd is voor een onderhoud.
U kunt een onderhoud voor uw wagen aanvragen via onze My Arval Mobile app. U mag ook zelf een afspraak maken voor onderhoud en banden bij een erkende dealer van het merk van uw wagen.
U moet Arval niet op de hoogte brengen als u zelf een afspraak maakt voor onderhoud en banden bij een door Arval erkende garage of bandencentrale. De garage neemt contact op met ons om goedkeuring te vragen. Ook de facturatie wordt direct tussen de garage en Arval geregeld.
Ja. Arval houdt u via e-mail op de hoogte van de uitgevoerde werkzaamheden. Dit gebeurt ook na een schadegeval. Wij vernemen namelijk graag of u tevreden bent van de uitgevoerde werken.
Wij bieden u een mobiliteitsgarantie tijdens het onderhoud van uw wagen zodat u mobiel blijft tijdens werken die langer dan 24 uur duren, indien inbegrepen in uw contract. Indien u vragen heeft hierover, neem contact op met ons Service Center, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via servicecenter@arval.be.
U kunt uw banden laten wisselen bij uw gekozen bandencentrale uit ons erkend netwerk. Indien u een bandenwissel wenst, kunt u hiervoor contact opnemen met hen. Indien u een lijst wenst met de erkende bandencentrales, neem dan contact op met ons Service Center, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via servicecenter@arval.be.
Ja, we voorzien een onbeperkt aantal wissels tussen zomer- en winterbanden* gedurende de looptijd van uw contract, bij het gebruik van de wagen als goede huisvader. Indien u vragen hierover heeft, neem contact op met ons Service Center, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via servicecenter@arval.be.
*Indien winterbanden inbegrepen zijn in uw contract.
Arval stuurt per post een uitnodiging om langs te gaan bij de technische controle. Maak online of telefonisch een afspraak bij een erkend keuringsstation. Zorg ervoor dat u uw nummerplaat en chassisnummer bij de hand heeft. In de uitnodiging zit een formulier voor de rechtstreekse facturatie. Dankzij dat document hoeft u zelf niets te betalen in het keuringsstation. U kan dit formulier ook online invullen.
Sommige basisdiensten worden niet gedekt door uw contract en brengen we in rekening. Hieronder vindt u een lijst met de meest voorkomende onderhouds- en bandendiensten die niet gedekt zijn door het contract:
* Reparatie na het tanken van een foute brandstof
* Schade door het niet tijdig en/of correct bijvullen van de vloeistoffen van de wagen
* Kosten voor het resetten van het AdBlue-systeem omdat het systeem niet tijdig werd bijgevuld
…
Indien u bijkomende informatie wenst, kan u contact met ons opnemen, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail naar servicecenter@arval.be.
Bepaalde werkzaamheden voor onderhoud en banden zijn niet voorzien in uw contract en worden bijgevolg niet goedgekeurd wanneer uw garage deze aanvraagt bij Arval. U kan ze wel op eigen kosten laten uitvoeren. Hieronder vindt u een lijst met de meest voorkomende werkzaamheden die niet voorzien zijn in het contract:
* De kaarten in uw gps updaten
* De vloermatten vervangen
* De wagen door de garage laten afhalen om hem naar de technische keuring te brengen
* De wagen schoonmaken
* Een extra laadkabel kopen
…
Indien u bijkomende informatie wenst, kan u contact met ons opnemen, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail naar servicecenter@arval.be.
Wanneer uw wagen het einde van het contract nadert (de laatste 60 dagen) en bij de garage binnenkomt voor het laatste onderhoud, beslist de garage welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. De hoogste prioriteit ligt uiteraard bij uw veiligheid en comfort, en ook op technisch vlak worden geen risico’s genomen. U kan dus met een gerust gemoed de laatste kilometers van het contract afleggen.
Indien u bijkomende informatie wenst, kan u contact met ons opnemen, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail naar servicecenter@arval.be.
Pech onderweg
Indien pechverhelping is inbegrepen in uw contract, kunt u in geval van pech of ongeval contact opnemen met Arval Assistance op het nummer +32 (0) 2 245 73 72 of via onze My Arval Mobile app.
Schade en verzekeringen
Indien uw wagen via ons verzekerd is in BA, komt de BA-verzekeraar tussen voor eventueel veroorzaakte schade aan derden. Indien u echter jonger bent dan 23 jaar, is er in BA een vrijstelling voorzien van EUR 150.
De schade aan ons voertuig wordt via onze Perfecta-dienst geregeld. Deze dienst neemt de schade aan onze wagen volledig ten laste in het geval van brand, diefstal, glasbreuk, schade door natuurelementen en aanrijding met dieren.
Indien de schade aan ons voertuig niet gerecupereerd kan worden bij een gekende tegenpartij, komt deze dienst ook tussen, maar wordt er wel een forfaitair bedrag (eigen risico) in rekening gebracht. Dit bedrag kunt u op uw offerte terugvinden.
Indien de verzekeringen en Perfecta-dienst via Arval zijn opgenomen in uw contract, dient u bij schade aan uw wagen binnen de 24u contact op te nemen met ons Service Center, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail naar servicecenter@arval.be. U kunt de schade ook melden via onze My Arval Mobile app. Indien er een tegenpartij is betrokken, gelieve dan steeds een aanrijdingsformulier in te vullen, een kopie op te sturen naar insurance.be@arval.be en het origineel te bewaren.
Indien u verzekerd bent via u eigen verzekeraar, neem dan contact op met uw verzekeraar of eventuele tussenpersoon.
Indien de verzekeringen en Perfecta-dienst via Arval zijn opgenomen in uw contract, dient u bij schade aan uw wagen binnen de 24u contact op te nemen met ons Service Center, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail naar servicecenter@arval.be. Zij zullen u adviseren of de wagen meteen hersteld moet worden om uw veiligheid te garanderen. U kunt ook de schade melden via onze My Arval Mobile app.
Indien u verzekerd bent via uw eigen verzekeraar, neem dan contact op met uw verzekeraar of eventuele tussenpersoon.
Indien de verzekeringen en Perfecta-dienst via Arval zijn opgenomen in uw contract, kunt u schade aan uw voorruit kosteloos laten herstellen bij Touring Glass (078 050 078) of AutoGlass Clinic (0800 233 32). Indien u verzekerd bent via uw eigen verzekeraar, neem dan contact op met uw verzekeraar of eventuele tussenpersoon.
Contract
Na de aflevering van uw wagen ontvangt u een eerste factuur van ons.
Zoals vermeld in het contract, betaalt u bij Arval voor de eerste factuur:
* Één maand op voorhand
* Voor de periode tussen de aflevering van uw leasewagen en de eerste facturatie
De eerste factuur betreft dus een periode van meer dan één kalendermaand en zal bijgevolg eenmalig hoger zijn dan het gebruikelijke maandelijkse huurbedrag.
Neem contact op met ons om uw contract vroegtijdig te beëindigen. Gelieve er rekening mee te houden dat aan deze vroegtijdige beëindiging extra kosten verbonden zijn.
Ja, u kunt op een flexibele manier de looptijd en kilometrage van uw contract aanpassen binnen bepaalde voorwaarden. Wij maken een nieuw voorstel op voor u. Neem hiervoor contact op met ons, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail naar RetailAdvisors@arval.be.
Loopt uw contract ten einde en wenst u een nieuwe wagen te bestellen? Neem contact op met onze mobiliteitsexperts, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail naar retail@arval.be, om een nieuwe wagen te kiezen. Zij helpen u met plezier in uw zoektocht naar een nieuwe wagen, die aansluit bij uw wensen en budget.
Uw wagen overkopen
Ja, het is mogelijk om uw leasewagen over te kopen. Neem hiervoor contact op met ons, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail naar usedcar@arval.be.
Vragen of klachten
Heeft u een vraag voor ons of een klacht? Neem contact op met ons Service Center, telefonisch op het nummer 02 240 01 99 of via e-mail naar servicecenter@arval.be. Zij helpen u graag verder.
Waarom kiest u voor Arval?
Waarom kiest u voor Arval?
Betrouwbare leasing partner
Met meer dan 100.000 auto’s zijn we de grootste leasingmaatschappij in België.
Daarnaast zijn we ook dochteronderneming van BNP Paribas Fortis.
Gemoedsrust
Wij zorgen voor de bestelling, alle diensten en zelfs de terugname van de voertuigen.
U kunt met een gerust hart de baan op.
Volledig dienstenpakket inbegrepen
Afhankelijk van uw noden, hebben we reeds de meest gangbare diensten in de prijs inbegrepen.
De uiteindelijke dienstenkeuze ligt bij u.
Arval Driving Experience tot uw beschikking
Een toegewijd team van professionals staat tot uw dienst voor al uw vragen.