Arval Online Debat: 'From Car Policy to Smart Mobility Policy'
Op 17 september organiseerde leasemaatschappij Arval een online debat ‘From Car Policy to Smart Mobility Policy’. Met een panel van experten werden de laatste resultaten van de Arval Mobility Observatory barometer besproken. Elk jaar biedt de barometer nieuwe inzichten in de ontwikkeling van bedrijfsvloten en mobiliteit op middellange en lange termijn. Aan de ronde tafel bleef het hoofdonderwerp de energietransitie.
Tine Vangrunderbeek, Fleet Manager bij Business & Decision ‘Vorig jaar hebben wij de Cash4Car regeling ingelast, maar helaas heeft dat maar één jaar bestaan. Dergelijke initiatieven moeten langer lopen om ze grondig te kunnen bestuderen en implementeren. Nu bekijken we het federaal mobiliteitsbudget, maar ook dit neemt tijd.’
Ook al blijft de auto een belangrijke rol spelen, toch is er een groot besef dat we moeten evolueren een combinatie van mobiliteitsoplossingen. De gelekte plannen van de lopende coalitiegesprekken bevestigen ook dat de vergroening van de bedrijfswagenvloot onafwendbaar is. Tegen 2026 zou het fiscale voordeel voor bedrijfswagens naar verluidt wegvallen, met een uitzondering voor emissievrije (elektrische) voertuigen. Dus zou de professionele vloot 100% elektrisch moeten rijden.
Xavier de Buck, directeur B2B bij de mobiliteitsorganisatie Touring ‘Er moet nog zeer veel gebeuren op het gebied van laadpalen in ons land. Dit plan is utopisch. We staan achter de doelstelling om het wagenpark te vergroenen, maar dat moet in overleg met de sector gebeuren.’
Het pad naar vergroening en elektrificatie van de bedrijfswagenvloot is ingeslagen, maar bij die krappe timing stelden de panelleden zich vragen tijdens het online debat.
Philippe Khan, new mobility manager bij Arval: ‘Het kan de goede richting uitgaan, maar dit plan is zeer ambitieus en niet realistisch. Voor de implementatie van het federaal mobiliteitsbudget is meer tijd nodig.’
Bedrijven moeten de kans krijgen zich voor te bereiden en ervaring op te doen. Daarom moeten we vandaag met de gesprekken starten, om een constructief plan om te maken voor groenere professionele vloten.
Kristine Godin consultant bij Arval Consulting: ‘Bij Arval werken we met een bestuurdersprofiel. Eerst bekijken wij de type bestuurders en wat voor trajecten ze afleggen. Dan bekijken we welke energie overeenstemt met hun profiel. Pas in een tweede fase bekijken we waar de fiets, autodelen, enzovoorts kan bijdragen aan groene mobiliteit. Het is een ‘én én’-verhaal, waar de bedrijven vragende partij zijn.’
Benieuwd naar het debat? Bekijk de korte samenvatting of het volledige debat!
De korte samenvatting:
Het volledige debat: