Receive our PHEV white paper

De kleine elektrische bedrijfswagen is aan de inhaalrace begonnen

Arval Mobility Observatory 7 Feb 2025

Negen op de tien bedrijfswagens die in 2024 in ons land via leasingmaatschappij en mobiliteitsoplossingenbedrijf Arval besteld werden, hebben een stekker. Nadat eerst het hoogste en het middensegment voor batterijwagens gingen, brak de BEV de afgelopen 6 maanden ook bij de kleinste categorieën bedrijfswagens door. “De totale kost van een puur elektrische wagen ligt in de laagste segmenten vandaag in veel gevallen lager dan de benzinevariant, die tot voor kort om financiële en operationele redenen het meest gekozen werd”, zegt Yves Ceurstemont van Arval Mobility Observatory Belgium.

Amper 1 op de 10 wagens die de bedrijfswereld het afgelopen jaar besteld heeft, had geen stekker. 8 op de 10 bestelde wagens rijdt voortaan volledig elektrisch. De auto’s met een stekker en een verbrandingsmotor (plug-in hybrides) waren nog goed voor 10 procent van de bestellingen, zo blijkt uit de recentste data van mobiliteitsoplossingenbedrijf Arval.

 

“Het fiscale kader dat, de komende jaren, nog steeds aandrijvingen met een verbrandingsmotor minder gunstig zal belasten in vergelijking met BEV’s, is één van de grote drivers geweest de afgelopen jaren op de bedrijfswagenmarkt. Enkel in uitzonderlijke situaties laten bedrijven bestuurders toe om te opteren voor een voertuig dat niet volledig elektrisch rijdt.”

- Yves Ceurstemont, Arval Mobility Observatory Belgium

 

Nek aan nek in de top 4

Vier voertuigen speelden in 2024 continu haasje over in de lijst met de meeste bestellingen van Arval. De BMW iX1 belandde in de eindafrekening op het hoogste schavot, maar van nabij gevolgd door de Volvo EX30, de Tesla Model Y en de Mercedes EQB.

 

Rangschikking 2024 Merk en model Positie 2023
1 BMW iX1 2
2 Volvo EX30 11
3 Tesla Model Y 3
4 Mercedes EQB 10
5 Skoda Enyaq 7
6 BMW i4 6
7 Tesla Model 3 20 (voorgaand model)
8 Volkswagen iD.4 4
9 BMW iX2 /
10 Audi Q4 9

 

“De populairste wagens zijn hoofdzakelijk SUV’s uit het middensegment op twee sedans na, de BMW i4 en de Tesla Model 3. De hoofdoorzaak ligt bij de constructeurs, die de mondiale appetijt voor SUV’s gevolgd zijn en de laatste jaren vooral ingezet hebben op dit type wagen.”

- Yves Ceurstemont, Arval Mobility Observatory Belgium

 

Eindelijk meer kleine BEV’s

Een opvallende tendens, die ook weerspiegeld wordt in de hoge ranking van de Volvo EX30, is de doorbraak van de BEV in de laagste segmenten van de bedrijfswagenmarkt.

 

“De elektrificatie zette zich daar het afgelopen jaar pas echt door omdat er eindelijk meer en meer kleinere modellen zoals de EX30 op de markt kwamen. Zeker het laatste half jaar zien we meer bestellingen van BEV’s in dit lagere segment met bijvoorbeeld populaire modellen als de KIA EV3, de Mini Aceman en de Peugeot 2008. Deze wagens winnen het nu op vlak van TCO, de totale kost inclusief onderhoud, andere diensten en belastingen, van hun concurrenten met een benzinemotor. In het verleden lag dit nog omgekeerd. De Volkswagen Polo is de enige benzinewagen die nog qua populariteit zich kan meten met de anderen, maar VW heeft de elektrische iD.2 in de pijplijn zitten. Ook de recente Renault 5, de auto van het jaar en ook een BEV, zit in ditzelfde segment en trekt de aandacht binnen de fleetwereld. 2025 belooft een boeiend jaar te worden voor de kleinere BEV’s, die nu echt aan hun inhaalrace begonnen zijn.”

- Yves Ceurstemont, Arval Mobility Observatory Belgium
Lees meer Toon minder