Vier volledig elektrische wagens, drie plug-in hybrides en drie benzines. Zo ziet de top 10 van de meest bestelde bedrijfswagens tijdens de eerste helft van 2023 eruit, zo blijkt uit de analyse van mobiliteitsoplossingenbedrijf Arval. Meer dan 6 op de 10 bestelde voertuigen zijn stekkerauto’s, die een laadpaal of laadoplossing nodig hebben. Sterker nog: voor het eerst bestaat de volledige top 5 uit stekkerauto’s, dieselwagens konden nog slechts 1 op de 10 bedrijfswagenrijders verleiden.
“Door de net gewijzigde fiscaliteit gaan de volledig elektrische wagens tijdens de tweede jaarhelft nog meer marktaandeel winnen.”
Yves Ceurstemont, Arval Mobility Observatory
Zowel de BEV’s (battery electric vehicles) als de PHEV’s (plug-in hybrid electric vehicles) zijn elk bijna goed voor een derde van bestelde bedrijfswagens in de eerste helft van 2023 bij mobiliteitsoplossingenbedrijf Arval, dat meer dan 100.000 leasingvoertuigen beheert voor particulieren, zelfstandigen en bedrijven. Iets meer dan 1 op de 5 bestellingen waren benzinewagens, terwijl het aantal dieselwagens – in vergelijking met enkele jaren geleden – fors teruggelopen is tot amper 1 op de 10. De hybride wagens – auto’s met een kleine batterij die de klassieke verbrandingsmotor ondersteunt, maar zonder stekker – waren goed voor slechts vier procent van het totale aantal bestelde bedrijfswagens in deze eerste jaarhelft.
“Wat we in de tweede helft van 2022* vaststelden, heeft zich grotendeels overgedaan in de eerste helft van 2023. De marktaandelen van PHEV-bestellingen en BEV-bestellingen bleven over de volledige eerste jaarhelft ongeveer even groot. De reden hiervoor is het feit dat de fiscaliteit voor PHEV’s pas een tweede, voor veel bedrijven doorslaggevende, verandering heeft ondergaan sinds 1 juli. Op 1 januari 2023 veranderde het aftrekpercentage van de brandstofkosten voor PHEV’s naar 50 procent, maar sinds 1 juli zal de aftrekbaarheid van een nieuw bestelde PHEV zelf ook zakken vanaf 2025, wat doorweegt in de totale TCO-berekening. Hierdoor zagen we in juni nog een rush op PHEV’s, de enige maand in 2023 waarin het marktaandeel van de plug-in hybrides groter was dan de BEV’s.”
Yves Ceurstemont, Arval Mobility Observatory
Nummer 1 blijft nummer 1, maar BEV’s schuiven op
De populairste bedrijfswagen is net als in 2022 de BMW X1 plug-in hybride, dankzij een heel lage CO2-uitstoot. De vier volgende wagens – de VW iD.4 die net de Tesla Model Y voorblijft, de Volvo XC40 en de BMW iX1 - zijn allen volledig elektrisch aangedreven. De volledige top 5 zijn SUVs uit het Medium of Large segment.
“SUV’s zijn wereldwijd de populairste carrosserievorm waardoor autobouwers hier massaal op inzetten en deze wagens vaak het eerst voorzien van de modernste technologieën. Kleinere wagens hinken hierdoor nog wat achterop qua elektrificatie.** De komende jaren verwachten we ook in de compactere wagens en berlines een breder aanbod van elektrische wagens waardoor de top 10 er op een dag zelfs volledig geëlektrificeerd kan uitzien.”
Yves Ceurstemont, Arval Mobility Observatory
Rangschikking bestellingen eerste helft 2023 |
Merk + model | Rangschikking bestellingen 2022 |
1 |
BMW X1 PHEV |
1 |
2 |
VW iD.4 BEV |
2 |
3 |
Tesla Model Y BEV |
- |
4 |
Volvo XC40 BEV |
5 |
5 |
BMW iX1 BEV |
- |
6 |
BMW 1-serie |
8 |
7 |
Audi A3 SB PHEV |
- |
8 |
Audi Q3 SB PHEV |
9 |
9 |
Audi A3 SB |
- |
10 |
BMW X1 |
- |
8 Duitsers, 1 Amerikaan en 1 Zweed
De volledige top 10 wordt gedomineerd door Duitse merken, met daarnaast nog één van oorsprong Zweedse en één Amerikaanse autobouwer. Al zijn er bij die twee laatste duidelijke banden met China, de technologie van de XC40 BEV wordt door het Volvo-moederbedrijf Geely gedeeld met andere merken en een deel van de Tesla-productie gebeurt in China. ‘Echte’ Chinese merken – die op wereldvlak vaak grote ambities hebben en intussen hun voertuigen ook in Europa lanceerden – worden voorlopig weinig besteld door de Belgische bedrijven en bedrijfswagenrijders.
“Een groot aantal Belgische bedrijven heeft een car policy waarbij enkel de keuze uit ‘gevestigde’ waarden is toegestaan. Bovendien is België een user-chooserland waar de eindgebruiker dus veel vrijheid qua modelkeuze en personalisatie krijgt. Vooral door korte levertermijnen, een uitgebreide standaarduitrusting en een gunstige TCO proberen de hoofdzakelijk elektrische uitdagers op de Belgische markt - de nieuwe Chinese merken op kop - vandaag zowel fleetverantwoordelijken als eindgebruikers te verleiden. Zeer logisch want de BEV’s zullen vanaf deze tweede jaarhelft alleen nog maar meer aan marktaandeel winnen.”
Yves Ceurstemont, Arval Mobility Observatory
Meest bestelde BEV’s eerste helft 2023 |
Merk + model |
1 |
VW iD.4 |
2 |
Tesla Model Y |
3 |
Volvo X40 |
4 |
BMW iX1 |
5 |
BMW i4 |
6 |
Mercedes EQB |
7 |
BMW iX3 |
8 |
Skoda Enyaq |
9 |
Mercedes EQA |
10 |
Audi Q4 e-tron |
11 |
Peugeot E 2008 |
12 |
Tesla Model 3 |
13 |
Audi Q8 e-tron |
14 |
Polestar 2 |
15 |
MG 4 |
*Onze vaststellingen van 2022 kunt u hier lezen.
**De Audi A3 SB (en varianten) zit ook in het Medium segment en is geenszins kleiner dan de rest van de top 10.
Wilt u meer nieuws lezen van Arval Mobility Observatory?