Light Commercial Vehicle

Het juiste lichte bedrijfsvoertuig

Arval Mobility Observatory 4 mei 2023

Onze wereld raakt steeds meer verstedelijkt, wat de behoefte aan wendbare en veelzijdige lichte bedrijfsvoertuigen nog groter maakt. Lichte bedrijfsvoertuigen zijn een steeds belangrijker onderdeel van ons transportsysteem geworden.

Aangezien de pandemie heeft geleid tot een boom van telewerken en thuisleveringen, zijn lichte bedrijfsvoertuigen de uitdaging aangegaan. De Europese markt voor lichte bedrijfsvoertuigen zal naar verwachting groeien van 58 miljard euro in 2021 tot 75 miljard euro in 2026. En de wereldwijde markt voor lichte bedrijfsvoertuigen zal naar verwachting 735 miljard euro bereiken in 2030.

Volgens een studie van de Europese Commissie kan een ‘hoge penetratie van elektrische bedrijfsvoertuigen’, goed voor 34% van de marktsamenstelling aan het einde van de komende zeven jaar, ‘alleen al leiden tot een vermindering van de totale CO2-uitstoot van het vervoer met meer dan 3% tegen 2030’. Met dit toegenomen gebruik en de groeiende milieu-impact, komt de noodzaak om de systemen en voertuigen te optimaliseren.

Laten we enkele van de creatieve optimaliseringsopties verkennen die vandaag beschikbaar zijn voor wagenparkbeheerders van lichte bedrijfsvoertuigen.

 

De juiste LCV: geoptimaliseerde efficiëntie van wagenparken en bestuurders

Onze wereld verstedelijkt steeds meer, wat de behoefte aan lichte, wendbare en veelzijdige bedrijfsvoertuigen nog groter maakt.

Lichte bedrijfsvoertuigen (LCV's) zijn een steeds belangrijker onderdeel van ons transportsysteem geworden.

De pandemie zorgde voor een boom van het thuiswerken en de thuisbezorging, en in die context zijn de LCV's de uitdaging aangegaan. Inmiddels wordt voor de Europese markt van lichte bedrijfsvoertuigen een groei verwacht van 58 miljard euro in 2021 naar 75 miljard euro in 2026. De wereldwijde markt voor LCV's zal tegen 2030 naar verwachting goed zijn voor 735 miljard euro.

Volgens een studie van de Europese Commissie uit 2019 is de transportsector niet alleen "een van de belangrijkste hefbomen voor ontwikkeling", maar "ook een belangrijke uitstoter van koolstofdioxide (CO2) en verontreinigende stoffen".

In 2017 was deze sector verantwoordelijk voor 27% van de totale uitstoot van broeikasgassen (BKG) in de EU, waarbij de lichte bedrijfswagens instonden voor ongeveer 9% van die transportemissies.

De voornoemde studie van de Europese Commissie stelt dat "alleen al een hoge penetratie van elektrische LCV's", of 34% van de marktsamenstelling aan het einde van de volgende periode van 7 jaar, "kan leiden tot een vermindering van de totale CO2-uitstoot van het vervoer met meer dan 3% tegen 2030".

Door dit toegenomen gebruik en de steeds grotere milieugevolgen is er nood aan optimalisatie van de systemen en de voertuigen.

Laten we een paar van de creatieve opties voor optimalisatie bekijken die vandaag aan de beheerders van LCV-wagenparken worden aangeboden. Eerst en vooral is het essentieel om het traject zelf te optimaliseren.

Realtime tracking en de verschillende routingopties die beschikbaar zijn in een consumenten- of commerciële gps zijn een absolute must voor voortgangscontrole, planning en probleembeheer.

Als een voertuig onderweg een storing ondervindt, kan er snel voor vervanging worden gezorgd of kan een andere bestuurder worden omgeleid om de vertraging tot een minimum te beperken en ervoor te zorgen dat de bestelling wordt uitgevoerd.

Het snel informeren van alle belanghebbenden – dit houdt ook in dat de klant op de hoogte wordt gebracht van een mogelijke vertraging en het servicepersoneel van het feit dat er een voertuig binnenkomt voor reparatie – en realtime gegevens zorgen ervoor dat de tools van de wagenparkbeheerders worden uitgebreid en dat kostbare tijd wordt bespaard voor alle betrokken partijen.

Op basis van gegevens zorgen een verbeterde dispatching en routing voor een lager brandstofverbruik en kortere levertijden – waardoor haast niet meer nodig is, wat op zijn beurt de levensduur van het voertuig verlengt en de tevredenheid van bestuurders en klanten verhoogt.

Locatiegebaseerde sturing (geofencing) creëert virtuele grenzen rond specifieke plaatsen en stelt waarschuwingen en meldingen in om te kunnen volgen wanneer het voertuig een bepaald gebied binnenrijdt of verlaat. Dit zorgt ervoor dat de bestuurder veilig is, dat het voertuig niet kan worden misbruikt en dat het bij diefstal snel kan worden opgespoord.

Elektrische lichte bedrijfswagens staan bekend om hun energie-efficiëntie van motor tot wielen, hun rol bij de vermindering van emissies, hun stille werking en lagere onderhoudskosten.

Ongeacht het aandrijfsysteem zijn er verschillende optimalisaties mogelijk, voornamelijk op het gebied van brandstof- en energieverbruik en onderhoud.

Informatie over het rijgedrag, verzameld via de cockpit en externe camera's, evenals door telematicasensoren, kan met name nuttig zijn voor het optimaliseren van het brandstofverbruik.

Volgens het onderzoek van het Amerikaanse ministerie van Energie naar verschillende voertuigtypen, waaronder lichte bedrijfswagens, kan "agressief rijgedrag, gekenmerkt door te snel rijden en snel accelereren en remmen, het brandstofverbruik met 15%-30% verhogen".

Het stimuleren van goede rijpraktijken via een puntensysteem en training kan een bedrijf tijd en vooral geld besparen op overmatige slijtage, maar vooral op het herstellen van schade na ongevallen en het betalen van verzekeringspremies. De optimale rijtechniek is rustig en weloverwogen. Daarbij is de rijopleiding van cruciaal belang.

We hebben het eerder gehad over preventief onderhoud. Dit is een geweldige manier om een bedrijf te optimaliseren voor een efficiëntere werking.

Bij LCV's zorgen regelmatige olieverversing, bandenwissels en ander routineonderhoud, inclusief technische controles van het hele voertuig van de voorplaat tot de achterplaat, ervoor dat het voertuig efficiënt rijdt.

Door het gebruik van de LCV op te volgen, kunnen we beter begrijpen hoe het wordt gebruikt en kunnen we gebieden identificeren die voor verbetering vatbaar zijn.

Als een bedrijf zou beslissen om een elektrische LCV aan te schaffen, is het bepalen van een laadstrategie in het eigen depot één van de manieren om het energieverbruik te optimaliseren. Het voertuig opladen via het elektriciteitsnet van het bedrijf is misschien wel de meest kosteneffectieve oplossing.

Verschillende Europese landen zullen ondernemingen hierbij ondersteunen. In het VK bijvoorbeeld dekt een subsidie tot 75% van de totale kosten van aankoop en installatie, en Duitsland dekt 80%, met bijkomende stimulans van de lokale gemeenten.

Ten slotte, als het voertuig en de lader uitgerust zijn met V2G-mogelijkheden (Vehicle to Grid) kan de batterij van het voertuig dienst doen als opslagapparaat voor de overtollige elektriciteit die door het net wordt geleverd en deze nadien terugsturen, als en wanneer dat nodig blijkt. Dit helpt de lokale elektriciteitsinfrastructuur te stabiliseren en kan resulteren in een lagere elektriciteitsrekening.

Het organiseren van de uitrusting in een lichte bedrijfswagen is cruciaal voor de productiviteit van de technici die ermee werken. Het personeel moet gemakkelijk toegang hebben tot het vereiste gereedschap en de vereiste apparatuur. Doordat alles wat de bestuurders nodig hebben gemakkelijk toegankelijk en veilig bevestigd is, moeten ze minder tijd besteden aan het zoeken naar gereedschap en apparatuur en hebben ze meer tijd voor het uitvoeren van taken, wat hogere prestaties en lagere kosten betekent voor het bedrijf, waardoor deze investering op termijn rendabel is.

De tevredenheid van de bestuurder is een cruciaal aspect bij de optimalisatie van het wagenpark: ze moeten kunnen werken in een veilige en comfortabele omgeving.

Het aantrekken en behouden van personeel dat gericht is op duurzaamheid en het verminderen van de milieu-impact kan op lange termijn van doorslaggevend belang zijn voor de voertuigactiviteiten.

Om bestuurders aan te trekken die bijdragen aan de MVO-doelstellingen, kunnen bedrijven incentives aanbieden, zoals bonussen of andere beloningen voor het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen, en kunnen ze ook mogelijkheden aanreiken voor professionele ontwikkeling en loopbaangroei.

Het is essentieel om de milieuwaarden en duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf duidelijk te communiceren, aangezien potentiële medewerkers een verband zoeken tussen hun rol en de algemene missie van het bedrijf.

LCV's zijn een waardevol hulpmiddel gebleken om te voldoen aan de behoeften van onze stedelijke omgevingen. eLCV's gaan nog verder en helpen bedrijven om hun MVO-doelstellingen te bereiken en de winst voor duurzame bedrijven te maximaliseren. Hoe optimaliseert u uw wagenpark en de tevredenheid van uw chauffeurs?

 

 

Wilt u meer nieuws lezen van Arval Mobility Observatory?

Hier vindt u hun newsroom terug.

 

Lees meer Toon minder