MG

Interview met Jan Oehmicke, vicevoorzitter voor de DACH-regio bij MG Motor Europe

Mobility Observatory 5 Jul 2022

Terwijl de transformatie van traditionele aandrijftechnologie naar elektrische of geëlektrificeerde aandrijflijnen in de autosector volop aan de gang is, legt Jan Oehmicke, vicevoorzitter voor de DACH-regio bij MG Motor Europe, aan het Arval Mobiliteitsobservatorium uit op basis van welke strategische pijlers het bedrijf in de komende jaren zal evolueren.

Arval Mobiliteitsobservatorium: laten we beginnen met de recente geschiedenis van het merk MG Motor. MG Motor werd in 2005 overgenomen door Nanjing Automobile Group, dat later fuseerde met SAIC Motor Corporation Limited. Hoe is het van een Brits merk uitgegroeid tot een Chinees merk?

Jan Oehmicke: "Het merk MG heeft een indrukwekkende geschiedenis en stond in de jaren 1950 meer dan vrijwel elk ander merk voor de democratisering van de sportwagen met twee zitplaatsen. In die tijd was het de bedoeling om dit type wagen toegankelijk te maken voor een grote groep consumenten, samen met slimme innovaties. Nu het merk MG Motor tot de SAIC-groep behoort, is dit principe opnieuw een gekoesterde doelstelling, maar op een nieuwe manier. MG Motor richt zich nu op 'wagens op nieuwe energiebronnen', dat wil zeggen wagens met een batterij- of hybride aandrijving. Net als in het verleden is het de bedoeling een grote groep consumenten aan te spreken. Volgens ons past dit perfect bij de tijdgeest."

Op welke gebieden hebt u de afgelopen jaren het meest geïnvesteerd?

Jan Oehmicke: "Volgens ons is het merk MG Motor klaar voor een wereldwijde expansie, en dat trekt altijd investeerders op alle gebieden aan. De focus ligt hierbij op de producten in elke regio die voor expansie in aanmerking komt, en met inachtneming van de eisen van de klanten aldaar. De grootste markt voor het merk MG Motor is Europa. Zoals eerder vermeld, staan de 'wagens op nieuwe energiebronnen' hier op de voorgrond. Aangezien de SAIC-groep uit de ervaring kan putten die ze op haar thuismarkt in China opgedaan heeft, denken wij dat de groep zich op het juiste moment op de juiste plaats bevindt."

Wat is uw strategie in Europa met betrekking tot markten en producten?

Jan Oehmicke: "We zijn al actief op vrijwel alle Europese markten en hebben verkoopstructuren opgebouwd in 16 landen. Na West-Europa zullen we in de nabije toekomst onze aandacht richten op het genereren van marktaanwezigheid in Oost-Europa. Wat de producten betreft: naast de voertuigen die al op de markt zijn, zal MG Motor dit jaar officieel nog een andere fascinerende auto presenteren. Zo zullen we het belangrijkste voertuigsegment in Europa kunnen blijven bedienen, met de nieuwste technologie en de uitstekende prijs-prestatieverhouding die ons merk typeert. Het nieuwe, volledig elektrische model is uiteraard voorbestemd voor markten met een sterke dynamiek op het gebied van elektromobiliteit. Er zijn andere regio's in Europa die dit niveau nog niet bereikt hebben, bijvoorbeeld op het gebied van oplaadinfrastructuur. Meer traditionele modellen van MG Motor zullen daar tijdens de overgangsperiode verkrijgbaar zijn. Het is echter duidelijk waar we op afstevenen: de focus zal op volledig elektrische of hybride wagens liggen."

Welke rol is er volgens u voor autofabrikanten weggelegd bij de ontwikkeling van oplaadinfrastructuur?

Jan Oehmicke: "Elke fabrikant, ook MG Motor, wil graag de best mogelijke oplaadinfrastructuur aanbieden om klanten te ondersteunen en een optimaal gebruiksscenario te garanderen. Daarom zullen we steun verlenen op bouwterreinen waar we echt kunnen helpen. We zijn echter van mening dat de Staat in eerste instantie verantwoordelijk is voor de vaststelling van de politieke agenda en de toekenning van subsidies, net als de energieleveranciers natuurlijk. Als een fabrikant die onlangs tot de markt toegetreden is, zijn we blij deel uit te maken van het proces. We zullen onze inspanningen op dit gebied opdrijven naarmate we groeien.”

Wat is uw strategie met betrekking tot de verkoopkanalen in Europa?

Jan Oehmicke: "In de retailsector werken we in elke regio samen met lokale verkooppartners om de best mogelijke structuren te garanderen. De situatie is vergelijkbaar op het gebied van de keyaccounts, waar we een aanzienlijke groei zien. In Duitsland hebben we bijvoorbeeld een complexe verkoopstructuur. Het netwerk van kantoren staat hierbij centraal. We hebben momenteel ongeveer 120 verkooppartners, een aantal dat nog zal toenemen. Naast het netwerk van kantoren zijn ook andere distributiekanalen, zoals de wagenparksector, hier van belang. Voor de Duitse markt hebben we onze vaste leasepartner gevonden: Arval Deutschland. Ook zullen er innovatieve distributiekanalen met online bestellingen bijkomen."

Hoe ziet u de Europese markt? Denkt u dat de Europese consument graag Chinese producten zal kopen? Wat zijn de opportuniteiten en risico's op de Europese markt voor uw bedrijf?

Jan Oehmicke: "Europa is de meest concurrerende markt voor auto's ter wereld en enkele van de grootste spelers ter wereld komen uit Europa. Sinds de jaren 1980 maakt SAIC Motor op de Chinese markt auto's voor andere fabrikanten, en nu is het tijd om met eigen merken zoals MG Motor op de Europese markt te bewijzen dat kwaliteit heel belangrijk geworden is. We zijn ervan overtuigd dat de Europese klanten dat zullen waarderen. In Europa hebben we alleen al in het eerste kwartaal van 2022 meer dan 22 135 nieuwe MG-modellen aan klanten geleverd. Onlangs werden in Duitsland in één maand tijd voor het eerst meer dan 1000 MG Motor-wagens ingeschreven. We beschouwen dat als een blijk van vertrouwen."

Wat is uw visie op de toekomst van de autoverkoop in Europa? De autodealer van morgen? Online bestellingen?

Jan Oehmicke: "We zijn ervan overtuigd dat een lokale verkooppartner ook in de toekomst nodig zal zijn. De huidige ervaring leert dat klanten nog altijd een lokale contactpersoon willen. Dat wekt namelijk vertrouwen. Hoe meer we echter zien dat de markt verschuift in de richting van mobiliteitsoplossingen - sleutelwoord: abonnementsmodellen - hoe meer we ervan uit mogen gaan dat klanten steeds meer bereid zullen zijn om beslissingen te nemen in de digitale ruimte. We geloven dus dat succes in de toekomst afhangt van de combinatie en integratie van traditionele en digitale verkoopmethoden."

Hoe zal de mobiliteit in Europa zich volgens u de komende tien jaar ontwikkelen?

Jan Oehmicke: "Je ziet nu al dat de mobiliteitsdiensten in opmars zijn, en daarmee bedoel ik: abonnementsmodellen, carpooling, verhuur op middellange termijn. De levensduur van voertuigen wordt korter naarmate de gebruiksmodellen veranderen. Dat hangt echter ook af van de demografie en van wie welke producten nodig heeft en wanneer. In stedelijke centra zien we een trend naar mobiliteit met een korte wachttijd en meer flexibiliteit, net zoals in de bedrijfssector. Er zullen nog altijd klanten zijn, eigenaars of leasinggebruikers, die voertuigen met een langere levensduur voor drie of vier jaar in hun wagenpark willen houden. We moeten beide categorieën klanten aanspreken met onze partners."

Wat zijn uw belangrijkste aandachtspunten voor de ontwikkeling in de komende tien jaar, met betrekking tot technologie (zelfrijdende en geconnecteerde voertuigen), batterijen, aandrijflijnen en diensten?

Jan Oehmicke: "Trends en toekomstige taken herkennen en erop inspelen is vanzelfsprekend een cruciale taak. De recente oprichting van een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in China, met 10 000 werknemers die zich toeleggen op toekomstige thema's als software, kunstmatige intelligentie, big data, cloudcomputing en cyberbeveiliging, toont aan met welke ernst de SAIC-groep op deze kwestie reageert - met als gemeenschappelijk doel de resultaten van het wereldwijd actieve innovatiecentrum samen te brengen om de industrialisering en ontwikkeling van slimme, geconnecteerde en zelfrijdende 'wagens op nieuwe energiebronnen’ te versnellen. In de praktijk betekent dit dat de aanbieding van assistentiesystemen en geconnecteerde diensten voor wagens een belangrijk punt zal blijven, zoals blijkt uit onze huidige 'MG Pilot'-uitrusting waarmee onze modellen al standaard uitgerust zijn. En in Sjanghai zijn door SAIC ontwikkelde robotaxi's van niveau 4 al in gebruik als gedeeltelijk zelfrijdende taxi's. We willen de ontwikkeling voortzetten in de richting van slimme voertuigen, met een door software bepaalde gebruikservaring, en van zelfrijdende voertuigen."

Welke belangrijke veranderingen verwacht u de komende jaren in de sector?

Jan Oehmicke: "De autosector bevindt zich al midden in een transformatie van traditionele aandrijftechnologie naar elektrische of geëlektrificeerde aandrijflijnen. We moeten ook nadenken over het gebruik van kunstmatige intelligentie en zelfrijmogelijkheden. Dat zal tot blijvende veranderingen in het gebruik van auto's leiden. Dit vereist een aanzienlijk vermogen om te innoveren. Zoals eerder vermeld is SAIC, en bijgevolg ook MG Motor, opgetogen om met deze toekomstige thema's aan de slag te gaan."

 

Wilt u meer nieuws lezen van Arval Mobility Observatory?

Hier vindt u hun newsroom terug.

 

Lees meer Toon minder