Een gele eLCV aan het opladen

Elektrificatie van lichte bedrijfsvoertuigen

Mobility Observatory 10 Jun 2022

Lichte bedrijfsvoertuigen vertegenwoordigen een onevenredig groot aantal voertuigen in steden, waar het terugdringen van emissies bovenaan de agenda staat.

MVO-doelstellingen, brandstofkosten en lage-emissiezones zijn dan ook sterke drijfveren voor wagenparkbeheerders van lichte bedrijfsvoertuigen om veranderingen door te voeren. Deze combinatie zorgt ervoor dat lichte bedrijfsvoertuigen snel zullen moeten overschakelen op elektrische voertuigen.

Naarmate fabrikanten de keuze aan modellen steeds verder uitbreiden en bestuurders de voorkeur geven aan elektrische bedrijfsvoertuigen (eLCVs), moeten wagenparkbeheerders andere keuzes maken, met name voor hun stadswagenparken. 

 

ELEKTRIFICATIE LICHTE BEDRIJFSVOERTUIGEN

Ook bij de dagelijks ingezette 'werkpaarden' – de voertuigen die in wagenparken worden gebruikt om goederen te leveren, reparaties uit te voeren, passagiers te vervoeren en onze netwerken te onderhouden – is de elektrificatie een feit.

Lichte bedrijfsvoertuigen vormen de ruggengraat van onze industrie. En hun overstap naar elektrisch voltrekt zich in hoog tempo.

Aangezien de logistieke voertuigen en bestelwagens zo'n een disproportioneel groot deel van de voertuigen in de steden uitmaken, is het verlagen van hun koolstofvoetafdruk van cruciaal belang voor stadsplanologen.

Tegelijk willen bedrijven in heel wat sectoren hun bestelwagenparken elektrificeren, vooral met het oog op de doelstellingen voor koolstofreductie. Het is bijna onmogelijk voor een bedrijf om de nuluitstoot en de MVO-doelstellingen te halen zonder de uitstoot van bestelwagens aan te pakken.

Dit is een kwestie van eenvoudige economie: lage-emissiezones, geluidsarme zones en zones met tolheffing hebben de kosten van het rijden in sommige Europese steden verhoogd. Door hun hogere uptime zijn elektrische bestelwagens vaak zuiniger in gebruik dan hun conventionele tegenhangers.

Wagenparkbeheerders in heel Europa zoeken al meer dan tien jaar naar alternatieven voor bestelwagens op diesel en benzine. De eerste elektrische bestelwagens werden in 2007 op de markt gebracht door onder meer start-upfabrikanten Modec en Smith Electric Vehicles. Zelfs grote fabrikanten zijn al meer dan tien jaar overtuigd van het potentieel: Ford stelde in 2010 zijn elektrische bestelwagen voor.

Gezien de diverse gebruikssituaties van bestelwagens maakte het beperkte bereik het voor de fabrikanten moeilijk om aan productplanning te doen. Er zijn bestelwagens die per dag 50 kilometer afleggen, en andere die dagelijks de kaap van 350 bereiken.

Daarnaast werd het laadvermogen aanzienlijk verminderd door het gewicht van de batterij, vooral in het geval van gebruikers die zware goederen vervoeren, zoals reserveonderdelen, en er dan ook alle baat bij hebben om hun voertuigen zo licht mogelijk te maken.

Maar in de sectoren waar kostenefficiëntie en volume belangrijker zijn dan laadvermogen – bijvoorbeeld bij stadslogistiek en dienstverlenende bedrijven – hebben elektrische bestelwagens zich bewezen als de ideale partner. Met duidelijk afgebakende routes, een goed beheerde dagelijkse actieradius en laadstations in de depots zijn veel van deze wagenparken al overgestapt op volledig elektrische of hybride bestelwagens.

Bovendien worden elektrische bestelwagen doorgaans als prettiger om mee te rijden ervaren door diegenen wiens mening het zwaarst doorweegt: de bestuurders. En voor technici en bezorgers, die 8 tot 12 uur per dag in hun voertuig doorbrengen, is comfort belangrijk.

De types wagenparken waarvoor volledig elektrische of hybride bestelwagens geschikt zijn, blijft toenemen. Vandaag bouwen alle grote fabrikanten volledig elektrische bestelwagens bouwen, en sommige produceren ook hybride modellen, verkrijgbaar in verschillende maten. Of het nu gaat om op personenauto's gebaseerde microbestelwagens of om een compleet omgebouwd chassis, er zijn momenteel volledig elektrische bestelwagens verkrijgbaar met een actieradius tot 360 km volgens de Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP).

Een volgende stap in de ontwikkeling van lichte bedrijfswagens is het bouwen van op maat gemaakte voertuigen in microfabrieken. Net zoals bepaalde logistieke ondernemingen altijd al op maat gemaakte voertuigen bestelden, zullen nu ook ride-hailingbedrijven en aanbieders van openbaar vervoer bij firma's zoals Arrival elektrische bestelwagens kunnen bestellen die specifiek zijn aangepast aan hun toepassingsgebied.

Voor sommige bedrijven is de bestelwagen evenwel misschien niet het beste alternatief voor een diesel- of elektrisch bedrijfsvoertuig. Elektrische fietsen – en in het bijzonder bakfietsen – zijn in heel Europa een vaste waarde in het straatbeeld geworden.

Ze zijn niet onderworpen aan heffingen in lage-emissiezones, kunnen vaak gebruikmaken van fietsstroken, zorgen voor een directere verbinding in steden en hun capaciteit is aanzienlijk toegenomen.

Het gebruik van elektrische bakfietsen met korte actieradius – voor het bezorgen van een paar pakketten tot het omruilen en leveren van volledige pallets – kan de ecologische voetafdruk van een bedrijf aanzienlijk verminderen.

Ten slotte, net zoals de commerciële sector binnenkort niet meer afhankelijk zal zijn van verbrandingsmotoren, kan een omschakeling van de bestuurders misschien ook wel nodig zijn. We stellen over het hele continent een opkomst van elektrische en autonome leveringen vast.

 

 

Wilt u meer nieuws lezen van Arval Mobility Observatory?

Hier vindt u hun newsroom terug.

 

Lees meer Toon minder