De Consumer Electronics Show 2020 vond begin januari plaats in Las Vegas en is de belangrijkste beurs voor consumententechnologie. Dit jaar was het de gelegenheid om te bewijzen dat de toekomst van mobiliteit ‘ACES’ is: Autonomous, Connected, Electrified en Shared.
Eerst en vooral: autonoom
Toyota pronkte (nogmaals) met zijn e-Palette. Het voertuig kan met zijn lange wielbasis en vlakke bodem tot vier rolstoelgebruikers tegelijk vervoeren, samen met nog enkele rechtstaande passagiers of andere vrachten. Valeo ontwierp samen met de plaatselijke voedselleverancier Meituan een voertuig dat helemaal zelfstandig maaltijden kan leveren.
Ten tweede: geconnecteerd
Binnenkort kunnen bestuurders aan Alexa vragen om te betalen in alle tankstations van ExxonMobil . Amazon kondigde ook een samenwerking aan met Lamborghini en Rivian om Alexa te integreren in enkele van hun toekomstige modellen van de fabriek.
De M-Byte van Byton is alweer een voorbeeld van geconnecteerde diensten: bediening met aanrakingen, gebaren en spraak, gezichtsherkenning en een open cloudplatform dat de apps, data en toestellen van de gebruiker naadloos met elkaar verbindt. Heel wat OEM’s stonden op de beurs met geconnecteerde conceptauto’s:
- Mercedes en zijn Vision AVTR: een biometrische band tussen mens en voertuig.
- Audi AI:ME kent zijn gebruikers en hun gewoontes, en combineert intelligente functies met artificiële intelligentie om de veiligheid, het welzijn en het comfort van de passagiers te verhogen.
- BMW I3 Urban Suite: het was de bedoeling om een gastvrije ruimte met een hoge feel-good factor te creëren, de perfecte plek om te ontspannen, te genieten van entertainment of te focussen op het werk in een relaxte omgeving (met een scherm dat neerklapt uit het dak en een persoonlijke Sound Zone).
Ten derde: elektrisch
Het spreekt vanzelf dat alle vermelde conceptauto’s ook voldoen aan twee andere mobiliteitscriteria: ze zijn autonoom en elektrisch! Veel OEM’s, zoals Rivian, Fisker, Byton en Ford, zullen in 2020 en 2021 elektrische modellen lanceren.
En ten slotte: gedeeld
Hyundai ontwierp samen met Uber een concept voor een toekomstige luchttaxi. De Koreaanse producent stelde een levensgroot model van zijn luchtvoertuig S-A1 voor. In het elektrisch aangedreven, persoonlijke luchtvoertuig zal plaats zijn voor vier passagiers.
OEM’s zijn volop aan het nadenken over de toekomst van mobiliteit. De auto van morgen is niet langer zomaar een vervoersmiddel, maar ook een leefruimte. Mensen zullen in hun auto steeds meer bezig zijn met infotainment en diensten, naarmate ze dankzij de nieuwe technologieën minder moeten focussen op de weg.
Lees meer op onze Franse website: https://mobility-observatory.arval.fr/ces-las-vegas-du-reve-a-la-realite