- 1.469.753 geleasede wagens, +6,4%* organische groei
- +15% bestellingen nieuwe auto’s vs. 2019 (pre-Covid)
- Arval blijft beter presteren dan de markt ondanks de pandemie en de huidige situatie in de autosector
- Grote verwezenlijkingen voor de ‘Arval Beyond’-strategie in het eerste jaar
- Belangrijke partnerschapsovereenkomsten afgesloten
- Geografische uitbreiding naar drie bijkomende landen via de Element-Arval Global Alliance
Arval is gespecialiseerd in full-service autoleasing en nieuwe duurzame mobiliteitsoplossingen. Door de kwaliteit van haar klantgerichte aanpak en visionair en robuust strategisch plan, Arval Beyond, blonk Arval ook in 2021 uit ten opzichte van de rest van de markt. Een uitstekende prestatie in het licht van de uitdagingen in verband met de pandemie, het tekort aan halfgeleiders en een uitdagende algemene context in de automobielsector.
In 2021 breidde Arval haar leasevloot uit met 6,4%* ten opzichte van 2020, naar een totaal van 1.469.753 wagens. Het aantal orders voor nieuwe auto’s steeg met 15% ten opzichte van de periode vóór Covid, wat een weerspiegeling is van de sterke vraag van klanten. Het wagenpark van de corporate klanten (grote ondernemingen) telde 1.032.065 voertuigen in 2021. Het retail-segment groeide met 11%, waarbij leasing aan particulieren met 24% toenam. Mid-Term Rental (Verhuur op middellange termijn) steeg met 20%. De transformatie op vlak van mobiliteitsoplossingen en duurzaamheid, en die werd gestart door Arval Beyond, begint vruchten af te werpen. Het aantal fiets-leasingcontracten groeide met 54%, het aantal MaaS-gebruikers vertienvoudigde, de huurtermijn (in maanden) bij Arval Mid-Term Rental steeg met 34% en 30% van de nieuwe orders van Arval was voor geëlektrificeerde voertuigen.
7.500 Arval-medewerkers leveren diensten aan meer dan 300.000 klanten in 30 landen. Ook Arval België kende in 2021 een sterke groei van 7,2% en telde eind 2021 87.629 voertuigen in haar vloot. Het aandeel 100% elektrische voertuigen (BEV) steeg zelfs met 219%. Arval België telt nu meer dan 3.000 BEVs in haar vloot. Ook het aantal fietsleasingcontracten kende een sterke groei van 45%.
Hoogtepunten van 2021
In de loop van 2021 heeft het bedrijf het strategisch plan Arval Beyond omgezet in de praktijk, met opmerkelijke verwezenlijkingen om van Arval een leider in duurzame mobiliteit te maken. Bij elk van de vier ‘Arval Beyond’-pijlers werd aanzienlijke vooruitgang geboekt:
- 360° Mobility
Het Mobility as a Service aanbod van Arval is uitgerold in vier landen met al meer dan 3.000 gebruikers van de Arval Mobility App in Nederland. Ook werd Arval Mobility Consulting gelanceerd om klanten te helpen bij hun energietransitie, en de Arval Mobility Hub om mobiliteitsoplossingen te integreren bij één enkele vestiging van de klanten van Arval. Het leasen van E-bikes is nu uitgerold in 10 landen, waarbij in verschillende landen mooie deals werden gesloten met klanten van Arval (+54% geleasede fietsen in vergelijking met vorig jaar). De proef met de autonome shuttle is in Frankrijk uitgebreid.
- Connected
De gekoppelde vloot van Arval omvat nu ongeveer 400.000 auto’s, waarmee Arval één van de drie toonaangevende Europese spelers is op dit gebied.
- Arval Inside
De partnerschappen van Arval hebben in 2021 een belangrijke versnelling doorgemaakt. Naast de bestaande overeenkomsten met banken (CaixaBank in Spanje en Portugal, UniCredit Bank Oostenrijk, Erste Bank in Slowakije, enz.), blijft het bedrijf samenwerken met spelers uit de automobielsector in het kader van internationale partnerschappen (Hyundai, Kia, Honda, Sixt, Alcomotive, Emil Frey France, MG en Volvo Cars). Ook heeft Arval, in samenwerking met haar jarenlange partner Element, haar geografische dekking uitgebreid tot drie bijkomende Baltische landen: Letland, Litouwen en Estland.
- Good for you, Good for all
Om klanten nog beter te helpen bij hun energietransitie, heeft Arval haar doelstelling voor 2025 verhoogd: 700.000 geëlektrificeerde wagens leasen, wat neerkomt op 35% van de totale leasevloot van Arval. ‘Arval Re-Lease’, de leaseservice voor tweedehandsauto’s, is nu live in zeven landen.
In 2021 heeft Arval een nieuwe en ambitieuze wereldwijde MVO-strategie ontworpen en geïmplementeerd. Sinds juni 2021 wordt er één boom geplant voor elke geëlektrificeerde auto die via Arval wordt geleased; dit is het eerste internationale biodiversiteitsproject van het bedrijf. Sinds eind 2021 werden er al 71.000 bomen geplant.
‘We ontwikkelden ons nieuwe strategische plan vóór de coronacrisis met baanbrekende en visionaire ambities op vlak van energietransitie, mobiliteit en partnerships. 2021 was een jaar van consolidatie. We hebben onze klanten zoveel mogelijk ondersteund om hen te helpen de gezondheidscrisis en, meer recent, het voertuigtekort aan te pakken, en hebben zo’n ongelooflijke resultaten neergezet. Al met al was 2021 een geweldig jaar.’
- Alain van Groenendael, voorzitter en CEO van Arval
Uitdagingen en doelen voor 2022
2022 zal een transformatie inluiden van de mobiliteitssector binnen een veranderende omgeving. Arval zal daarin kunnen putten uit haar solide basis, de steun van BNP Paribas Group en haar wendbaarheid. De prestaties van 2021, met een opmerkelijke organische groei ondanks het uitdagende landschap, vormen het tastbare bewijs van de veerkracht en capaciteiten van Arval.
In 2022 zal Arval klanten blijven ondersteunen met:
- specifieke consultingdiensten ‘The Journey Goes On’, om klanten te helpen met het vooruitplannen en vinden van de meest geschikte duurzame oplossingen voor de huidige situatie in de automobielsector,
- strategische partnerschappen om end-to-end aanbiedingen te garanderen: een state-of-the-art carsharing platform dat begin dit jaar wordt gelanceerd met de mobiliteitsstart-up Ridecell. En een unieke samenwerking met Jaguar Land Rover Automotive PLC; Arval zal op het gebied van mobiliteitsfinancieringsoplossingen lease- en vlootbeheer voorzien gezien het een dochtermaatschappij is van de BNP Paribas Group,
- gekoppelde diensten om klanten te helpen het gebruik van hun wagenpark te optimaliseren, de veiligheid te verbeteren en hun energietransitie te versnellen, door een reeks innovatieve en differentiërende aanbiedingen te ontwikkelen.
- het grotere geografische bereik van de Element-Arval Global Alliance en een unieke waarde propositie voor de internationale klanten van Arval.
‘2022 belooft een zeer dynamisch jaar te worden voor Arval en voor de mobiliteitssector in het algemeen. Arval zal op koers en gefocust blijven op de doelstellingen: we hebben een robuust en effectief plan, we hebben een solide basis, met zeer tevreden klanten en een sterk vertrouwen in onze toekomst.’
- Alain van Groenendael
‘Ook in België zullen we het strategisch plan Arval Beyond verder uitrollen. Wij verwachten dat onze klanten hun vloten verder zullen elektrificeren. Bovendien zien wij de vraag naar alternatieve mobiliteitsoplossingen steeds toenemen. Daarom zullen we in 2022 nog meer inzetten op productinnovatie door onze autodeeloplossing te herlanceren, tweedehandsleasing uit te rollen en een MaaS-oplossing te lanceren in het najaar.’
- Laurent Loncke, general manager van Arval België
Naast de activiteitsresultaten voor 2021, zal Arval op 7 maart 2022 de jaarlijkse financiële resultaten aan de pers bekendmaken.
*Groeipercentage voor het einde van de periode 2020-2021 op een vergelijkbare basis.