Tekort aan halfgeleiders - Veelgestelde vragen
Het mondiale probleem van het tekort aan halfgeleiders blijft een impact hebben op de automobielindustrie: deze componenten - die onmisbaar zijn voor de productie - blijven de productietijden van de fabrikanten verlengen, en dus ook de leveringstermijnen van bestelde voertuigen. Ook kan het gebeuren dat bepaalde uitrustingen tijdelijk niet beschikbaar zijn voor bepaalde modellen en dat de verdelers hierdoor voorstellen om wagens af te leveren zonder alle gewenste opties.
Een ander gevolg is dat er door de schaarste op de markt een enorme vraag is naar huurwagens op korte en middellange termijn (1-24 maanden). Hierdoor kunnen reservaties niet altijd gegarandeerd worden. Deze situatie heeft ook een impact op de beschikbaarheid van vervangwagens tijdens herstellingen of onderhoud.
Er zijn een aantal factoren die het huidige tekort aan microchips verklaren. Ten eerste heeft de wereldwijde pandemie en de daarmee gepaard gaande lockdowns ervoor gezorgd dat chipfabrikanten de productie massaal hebben moeten vertragen. Ten tweede heeft de verkoop van elektronische toestellen zoals tablets en telefoons een ongekende vraag gekend. De situatie werd nog verergerd doordat een enorme winterstorm in de VS een aantal elektronicafabrieken trof en hun capaciteit om microchips te produceren, beperkte. In Taiwan werd de productie van microchips dan weer verstoord door een ernstige droogte, aangezien de halfgeleiderindustrie veel water nodig heeft voor de productie. Bovendien woedde er in Japan een grote brand in een fabriek - die verantwoordelijk is voor een derde van de wereldproductie van microcontrollerchips voor voertuigen - wat bijdroeg tot het tekort waarmee we nu te kampen hebben.
Elke nieuwe auto maakt gebruik van micro controller units. Ze besturen verschillende aspecten van het voertuig, zoals het chassis, het veiligheidssysteem, ABS, stabiliteitscontrolesystemen, airbags, automatisch parkeren en andere rijhulpsystemen. Nieuwe auto's kunnen tot 1.400 computerchips nodig hebben om verschillende systemen te besturen, gaande van elektrische ramen tot infotainmentschermen en actieve veiligheidssystemen voor de bestuurder. Dus ja, voertuigen zijn tegenwoordig echt afhankelijk van microchips.
Consumentenelektronica zoals consoles en tablets werden sneller verkocht dan voertuigen tijdens de voorbije lockdowns. Bovendien vertegenwoordigt de automobielindustrie minder dan 1% van de wereldwijde vraag naar microchips. Andere sectoren hebben dus een belangrijkere positie in deze markt. Dit is de reden waarom fabrikanten van microchips hebben besloten om deze sectoren momenteel prioriteit te geven in de huidige markt.
Daar kunnen wij momenteel geen sluitend antwoord op geven, maar wij stellen vast dat sommige elektrische of plug-in hybride wagens vaak sneller worden geleverd. Gezien de constructeurs moeten beantwoorden aan strenge Europese normen op het vlak van gemiddelde CO2-uitstoot van verkochte modellen, is het niet ondenkbaar dat zij voorrang geven aan de productie van geëlektrificeerde voertuigen.
Gemiddeld zien we dat de levertijden zijn opgelopen tot meer dan 150 dagen (vs. 90 dagen in 2018).
Alle merken en modellen zijn in een bepaalde mate getroffen, al hanteren niet alle constructeurs dezelfde strategie, waardoor de impact sterk kan verschillen.
Dit is niet mogelijk omdat de situatie elke dag verandert. De autoconstructeurs kunnen ons momenteel evenmin op voorhand laten weten wanneer ze hun voertuigen kunnen produceren, aangezien zij op hun beurt afhankelijk zijn van de onzekere leveringen van onderaannemers.
Aangezien de productiecapaciteit van elke constructeur van de ene dag tot de andere kan veranderen, is het niet aangeraden om zich te richten tot één enkele oplossing. Daarom raden wij aan alle opties te bekijken die op de markt beschikbaar zijn. Hoewel het volume of de keuze beperkt kan zijn, zijn er nog steeds modellen op voorraad of snel leverbaar bij de meeste merken. Dit kan een manier zijn om relatief snel over een voertuig te beschikken.
We zien een algemene stijging van de vermoedelijke levertermijnen. Deze levertermijnen worden zo goed als mogelijk opgevolgd in samenwerking met onze partners om u de meest recente en correcte informatie te kunnen bezorgen. Wij stellen echter vast dat ook onze partners vaak in het duister tasten en ons niet steeds de juiste informatie kunnen bezorgen over mogelijke vertragingen.
Het gebeurt ook dat voertuigen kunnen worden afgeleverd bij de dealer met een uitrusting die niet compleet is. In deze situatie zijn er enkele belangrijke richtlijnen die moeten gevolgd worden:
- Er mogen geen wagens in gebruik worden genomen die niet conform zijn met de oorspronkelijke bestelbon zonder ons gezamenlijk akkoord. Indien een dealer voorstelt een wagen af te leveren die niet conform de bestelbon is, is het belangrijk dat Arval als eerste wordt verwittigd om in samenspraak met u en uw bestuurder de mogelijkheden te bespreken.
- Indien de dealer ons meldt dat er op een wagen bepaalde opties zullen ontbreken, zullen wij dit steeds met u bespreken. Afhankelijk van de situatie (bvb. mogelijkheid tot naplaatsing van de opties) bekijken we samen de mogelijkheden en kunnen wij het nodige doen voor een eventuele contractaanpassing, een weigering van de wagen, of een overeenkomst betreffende de naplaatsing van de opties.
Net als vele andere sectoren ondervindt ook de leasingsector de gevolgen van het wereldwijde tekort aan halfgeleiders in de toeleveringsketen.
In normale omstandigheden kunnen wij zeer snel een voertuig ter beschikking stellen uit onze eigen vloot via een leasingformule op middellange termijn (1-24 maanden). Door de uitzonderlijke schaarste van voertuigen op de markt en de zeer grote vraag van onze klanten naar deze formule, is het beschikbare aanbod momenteel helaas beperkt en kan het zijn dat reservaties niet altijd gegarandeerd kunnen worden. Wij doen ons uiterste best om onze capaciteit zo snel mogelijk uit te breiden, maar worden ook geconfronteerd met dezelfde vertragingen in leveringstermijnen van nieuwe wagens. Wij danken u voor uw begrip.
In normale omstandigheden kunnen wij een vervangwagen ter beschikking stellen wanneer uw auto in herstelling gaat. De halfgeleider problematiek heeft ook een impact op de toelevering van de wagens die als vervangwagenwagen kunnen worden ingezet. Om deze impact naar de toekomst toe zo veel mogelijk te beperken raden wij u dan ook aan om - indien mogelijk - de pre-expertise in te plannen vóór uw wagen in herstelling gaat. Tijdens deze pre-expertise kan de hersteller nagaan welke zaken vervangen dienen te worden en de nodige bestellingen plaatsen. Zodra al de onderdelen in zijn bezit zijn, wordt u op de hoogte gebracht. Op deze wijze kunt u de periode van stilstand tot een minimum beperken en komen vervangwagens sneller beschikbaar.
Leasecontracten kunnen worden verlengd als dat de beste oplossing is. We volgen eveneens de leveringstermijnen proactief op, maar blijven afhankelijk van de beschikbare informatie van de constructeurs en invoerders.
Gezien de situatie adviseren wij u om vier principes toe te passen om uw vloot in deze onzekere tijden te beheren: Anticiperen, Verlengen, Elektrificeren en Aanpassen.
- Anticiperen: Gezien de toename van de levertijd, raden wij aan om 6 tot 9 maanden voor het einde van het lopende contract een nieuwe auto te bestellen.
- Verlengen: Het verlengen van contracten is erg handig omdat het u meer tijd geeft om te plannen en omdat de mobiliteit van uw bestuurders in tussentijd gegarandeerd blijft.
- Elektrificeren: Gezien het belang van de CO2-uitstootnormen, opgelegd aan de constructeurs, worden geëlektrificeerde modellen vaak sneller geproduceerd dan modellen met een verbrandingsmotor.
- Aanpassen: Alternatieven onderzoeken die de continuïteit van uw vloot kunnen verzekeren, zoals bijvoorbeeld uw bestellingen richten op modellen die momenteel nog in voorraad zijn of het kiezen van uitrustingen die sneller beschikbaar zijn.
Arval kan u helpen bij het identificeren van contracten die moeten worden vernieuwd met een nieuwe bestelling of moeten worden verlengd. Wij raden u aan om ten minste 6 tot 9 maanden voor de contractbeëindiging te anticiperen op de vernieuwingscyclus. Er zijn oplossingen voor elke situatie en ons team staat klaar om u te ondersteunen.
De introductie van alternatieve vervoerswijzen in de zakelijke mobiliteit was al voor de pandemie in gang gezet en is in de afgelopen 18 maanden in een stroomversnelling gekomen. Gezien de groeiende interesse van werknemers, de positieve impact die het heeft op het milieu en de financiële aantrekkelijkheid voor de werkgever, stellen wij voor om deze initiatieven zeker te overwegen en toe te voegen aan uw mobiliteitsmix. Arval biedt momenteel al oplossingen zoals fietsleasing en autodelen aan, en werkt volop aan bijkomende diensten. Aarzel niet om contact met ons op te nemen voor meer informatie.
Waarom kiest u voor Arval?
Waarom kiest u voor Arval?
Betrouwbare leasing partner
Met meer dan 100.000 auto’s zijn we de grootste leasingmaatschappij in België.
Daarnaast zijn we ook dochteronderneming van BNP Paribas Fortis.
Gemoedsrust
Wij zorgen voor de bestelling, alle diensten en zelfs de terugname van de voertuigen.
U kunt met een gerust hart de baan op.
Volledig dienstenpakket inbegrepen
Afhankelijk van uw noden, hebben we reeds de meest gangbare diensten in de prijs inbegrepen.
De uiteindelijke dienstenkeuze ligt bij u.
Arval Driving Experience tot uw beschikking
Een toegewijd team van professionals staat tot uw dienst voor al uw vragen.