Hoe ervaren bestuurders van EV’s hun rijbereik en wat brengt de toekomst?

Elektrisch rijden 28 Apr 2025

Elektrische voertuigen winnen zoals in ons vorig blogartikel vermeld snel aan populariteit, maar het rijbereik en de angst om niet ver genoeg te geraken (range anxiety) blijven een van de meest gebruikte tegenargumenten. Hoe ervaren EV-bestuurders tegenwoordig hun rijbereik, en is range anxiety nog steeds een relevant probleem?

De European Alternative Fuels Observatory (EAFO) ondervroeg in 2023 1526 bestuurders over hun ervaring met het rijden van hun elektrische auto, waarvan 96 Belgische bestuurders die werden bevraagd door de VUB en Touring.

Slechts 30% van de respondenten gaf aan dat hun auto daadwerkelijk de officiële actieradius behaalt. Doorgaans ligt de werkelijke actieradius 10 tot 20% lager. Toch blijkt 82% van de respondenten tevreden te zijn over hun rijbereik, en vindt slechts een kleine minderheid van 5% hun rijbereik onvoldoende. 83% geeft aan opnieuw voor een elektrische auto te kiezen.

 

500 km rijbereik is het streefdoel

Volgens een internationale studie van consultancybureau McKinsey uit 2024 is 500 km rijbereik de heilige graal, zowel bij EV-rijders als bij bestuurders van traditionele diesel- en benzinevoertuigen die overwegen de overstap te maken.

Dat cijfer haalt de meerderheid van de respondenten van de EAFO-enquête uit 2023 niet: van de ondervraagde bestuurders bezitte 29% een model met een officieel (WLTP-)rijbereik van 301 tot 400 kilometer, en 41% een EV met een rijbereik van 401 tot 500 kilometer.

Het officiële rijbereik van nieuwere modellen stijgt echter steeds meer en meer, met modellen die tot 600 km en verder kunnen rijden op één batterijlading. We verwachten dus qua rijbereik nog een stijging in tevredenheid de komende jaren.

 

Waar laden de bestuurders van een elektrisch voertuig op?

Vele bestuurders laden volgens de EAFO-enquête voornamelijk thuis (33%) of op het werk (22%), en vinden ook meer en meer de weg naar openbare laadpalen (15%) en zelfs snellaadpalen (13% meerdere keren per week, 27% meerdere keren per maand). De laadsnelheid van openbare laadpalen wordt door de overgrote meerderheid (75%) als belangrijk genoemd.

Een klein aandachtspunt? Dat openbare laadpalen vaker voorzien moeten zijn van een vaste laadkabel, zoals dit al het geval is bij recentere laadpalen voor thuis of op het werk, of snellaadpalen.

 

Verdwijnt range anxiety binnenkort volledig?

Een van de vaak gehoorde argumenten tegen de aanschaf van een elektrische auto heeft betrekking op vakantieritten. Van de 1.536 ondervraagde personen denkt 69% dat ze te vaak zullen moeten stoppen om op te laden, en 60% vreest dat er onvoldoende laadmogelijkheden zijn langs hun reisroute.

Toch blijkt uit de enquête dat 55% van de EV-bestuurders al meerdere keren met hun elektrische auto op vakantie is geweest, waarbij meer dan 70% het opladen in het buitenland als gemakkelijk ervaarde en het rijbereik en de stilte geprezen werden voor langeafstandsritten.

Bij een recente wereldwijde studie van de Global EV Alliance geeft trouwens slechts 20% aan regelmatig files aan snellaadstations te ervaren. Uit die cijfers van de Global EV Alliance, waarbij 23.254 respondenten werden bevraagd in 18 landen (niet België), zegt trouwens 92% opnieuw voor een EV te kiezen en bleek zo goed als niemand nog op regelmatige basis range anxiety te ervaren, zeker bij de Europese bestuurders die werden ondervraagd.

 

Verdwijnt binnenkort de discussie over rijbereik volledig? We hopen het alvast.

 

Arval charging point

Populariteit EVs stijgt

Lees meer Toon minder